14 March 2011

high heels




Asslammualaikum . siapa yang suka pakai kaust yang mcam gamabr ats neh ? sila angkat kaki ! hihi . aku ta minat pon pakai kasut macam neh . bertuah sapa dapat aku , ta payah beli dah kasut macm neh . hahaha ! kadang2 ada jugak rasa nak pakai . tapi bila aku pakai ann , lenguh abis tumit2 . maybe sebab ta biasa kot ? kelebihan pakai kasut macam neh , mesti la nampk lawa , tinggi . kan kan ? hehe . jum tengok keburukkan pulak ~

sumber : http://www.scribd.com/doc/23872417/keburukkan-kasut-tumit-tinggi




KEBURUKKAN KASUT TUMIT TINGGI

LONDON: Tindakan memakai kasut bertumit tinggi membolehkan seseorang wanita nampak bergaya tetapi ia juga menjejaskan peluang si pemakai untuk menimang anak, mengikut kajian yang disiarkan.

Pakar kesihatan dan kecergasan, Dax Moy berkata, gaya berdiri yang tidak seimbang
setiap kali memakai kasut bertumit setinggi 12.7 sentimeter memberi kesan kepada organ
dalaman dan kesuburan wanita.
"Jika wanita menghargai kesihatan mereka, elakkan dari memakai kasut bertumit tinggi
dengan apa cara - ia tidak berbaloi dengan risiko."

Penjualan kasut bertumit tinggi dan tirus mencatat peningkatan mendadak sejak selebriti
termasuk Victoria Beckham, Madonna, Kelly Brooke dan Scarlett Johansson, mula
memakainya.
Berikutan Minggu Fesyen London yang bermula, model Agensi Miu Miu dan Mourets
dijangka menguasai pentas peragaan dengan mengenakan kasut bertumit tinggi.
Namun, Moy sebaliknya memberi amaran, reka bentuk terbaru itu juga boleh
membuatkan rambut gugur.

"Kedudukan pinggul cuba ditolak ke depan oleh pemakai membolehkan isi perut
bergerak ke depan, menimbulkan keadaan yang ramai wanita menyangka ia adalah 'perut
buncit.

"Oleh itu, mereka memampatkan organ dalaman dalam keadaan yang dikenali sebagai
visceroptosis. Ia tidak berhenti di situ - leher, belakang, sakit bahu, sakit kepala malah
keguguran rambut ialah hasil tidak mempedulikan cara tubuh anda dicipta untuk
bekerja," katanya.
Visceroptosis ialah keadaan pernah dideritai wanita memakai korset atau barut dan kini ia
tidak lagi menyakitkan pinggang sebaliknya menjadikan kaki sebagai mangsa.

Moy menambah: "Paling penting ialah masalah besar yang berpunca dari pemakaian
kasut bertumit tinggi berkaitan dengan kesuburan, kitaran haid dan fungsi bahagian atas
tubuh.

FAKTA: Risiko kasut tumit tinggi
* Jejaskan peluang untuk dapat anak
* Punca rambut gugur

4 comments:

-aqmalazmi- said...

ada keburukan high heels nieee.. :D

Nurhafizah p i j a said...

@-aqmalazmi- bnda yg menawan kdg2 mest ada keburukn . .

Amirah Idris said...

o'ooooo ~

Atsuko Ichirou said...

suke pakai high heels sebab nmpk tinggi..
klu g klas org salu ejek pendek..
pkai high heels bole la staraf dgn dorg..hahaa