04 July 2009

Cite lucu ! (surat gila)

sewaktu dr zainudin sdg memeriksa sebuah beg yg dbwa oleh sorg pesakit mental di biliknya,tiba2 dia terpandang sepucuk surat yg berlipat cntik dlm sekeping envelope.pesakit mental itu merupakn seorg pemuda.khabarnya sewaktu normalnya bekerja sebagai juruterbang.akibat putus cinta ,dia trus jd gila.dgn segera dr zaibudin menarik surat tersebut surati itu berbunyi begini. :

buatmu kekasihku yg berada di langit,

dlm kesuaman warna lembayang ketika tujuh bln menumpahkn cahaya d bwh kaki lgit khirmizi,tiba2 aku terkenang eureka nostalgia cinta lama kita yg kita palit kn berdua.kehadiran kamu bersama molekul2 oksigen & karbon dioksida tlh menerjang segala kekusutan yg membelit tali perutku.dan kehadiranmu itu juga tlh mengajar aku erti rindu gelora dan benci membara.

kamu juga tlh mnegajar aku erti cnta , mengenal aku kpd singa laut,beruang kutub,penguin,
kmbing salji, mi rebus ,cendol,tong smpah,kotak pesil,tali kasut dan psu bunga.kala itu,kita bagaikan nobita & suzuka. kamu dan aku umpama siti sarah &dan jamal abdillah yg tdk dpt dpisahkn .

malangnya percintaan yg dpt liputan meluas hingga ke planet marikh itu tlh mengundang perpisahan yg akhirnya tlh mengecewakn penternak aym di thailan kerana penyakit slesema brung .kamu pegi jga ketika kl sdg bersiap sedia menjadi tuan rmh sukan komanwel 1998.

sesungguhnya perpisahan itu berpunca drpd masalah jerebu akibat penebangan hutan rimba utk tujuan pertanian secara besar-besaran di pulau sematera, indonesia.pemergian kmu menyebabkn aku menghidap penyakit SARS dan kencing mnis secara mngejut.ketiaad kmu di sisiku semaksa aku memaksa aku memakai topi keledar setiap masa sbg langkah keselamatan.

aku seperti tdk percaya dgn apa yg tlh jdi.aku bagaikn planet saturn yg tlh tergelincir dr orbit & terpelanting ke ruang angkasa,apabila daya tarikan graviti terhdpku tiada lg berfungsi stlh aku tersunggkur dlm percintaan yg berlarutan hingga ke tgh mlm. seluruh perjlnan hidupku menjd gelita bagaikn terperangkap di dlm gua yg gelap dan ditemani stalagtit dan stagmit yg runcing bagai sembilu tajamnya.

menara cinta cinta yg kita bina dr bunga-bungaan yg dipetik secara hrm di tmn botani,putrajaya akhirnya musnah berkecai setlh kamu berpaling tadah .ternyata sikap kamu mulai berubah bila malaysia melancarkn satelit MEASAT -1 ke ruang angkasa raya.sejak itu kame sering melarikn diri bila tersempak dgn aku.akhirnya aku menyedari bahawa dri ri ini tdk diperlukn lg. sejak kmu tiada ,aku sering menyendiri berbual-bual dng pokok mempelam di blakang rumh ku mengisi masa lapang.

kdg2 aku mengikat bt0l oren pd tiang rumh agr nmpk lebih cntik.saban hri aku termenung di tepi peti sejuk mngenangkn diri kamu yg ntah ke mana menghilang . aku cuba bermain badminton smbil mkn kue teaw gorang utk melupaknmu, tetapi aku tdk berdaya.lalu aku membakar sampah di merata-rata tmpt dan membelasah empat ekor ank anjing rkn karibku yg bernama rajagopal sbgai tnda aku tlh kecewa.

mengapa ? mengapa syg ? mengapa semua ini bisa terjd ? mgapa setlh kamu curi hatiku , kamu rompak cntaku landas kmu bunuh cintaku sehingga kamu terbunuh dlm kemalangan cinta yg ngeri. aku bagaikn terhimpit & dihimpit oleh guni2 batu yg kmu timpakn ats blakangku.

derita yg kamu ciptakn itu adalah bebanan yg terlalu brat utkku tanggung bagaikan mendukung 92 ekor kuda liar dan 428 ekor ternok liar.dan kini segala hrpn ku tlh hncur berkecai bagaikn gelas kaca terjtuh dr menara berkembar pertonas di KL & dihempap oleh KLCC lalu tersangkut di celah landasan LRT & kemudian digilis pula oleh Komuter hingga aku hancur lumat.Oh ! terlalu brat dugaan yg aku tempuhi kini.

kini segalanya tlh pun berakhir.aku sedar siapa aku.aku hnya insan biasa yg ska mkn mi segera. aku bknnya McGyver,McDonald's,Superman atau Jet Li . aku jga bknlah Ultraman seperti yg kmu ska itu.aku menyedari kekurangan dri dan kekurangan duit.tdk prlu kmu dikesali lg krn nsi tlh mnjd bsi dan handphone yg kugenggam ini tlh pun lemah baterinya.

segalanya sungguh menghrukn dan semua hadiah pemberian termasuk aknn patung Hello Kitty tlh pun aku cincang utk dibuat mknnan anai2.walaupun segalabya tlh pun berakhir,d sini, ats pokok mempelam di belakang rmhku ini aku tetap menunggu kmu.aku thu,kmu akn kmbali jga kpdku suatu hri nnt.

selagi ada nafas ini,selagi ada kompleks membli-blah The Mall,selagi ada kedai terompah di sekitar Petaling Street, selagi ada kumpulan Raihan tdk berpecah,selagi itu aku akn tetap menunggumu sehinggalah mentari terbit wktu mlm.

nmu aku aku menyedari bhwa penantianku hnyalah sia2 belaka.akhirnya aku mengambil keputusan muktamad utk menunggu tiang elektrik di hdpn rmhku berbuah.kalau tiang elektrik berbuah nanti,aku poskn buahnya kpdmu.kmu nk tak ???

Setlh selesai membaca surat tersebut,dr zainudin tersnyum seraya berkata,"ptutlah semua org kta dia gila!"